L'ACCENTUACIÓ

Resultado de imagen de accentuacio

1. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules agudes que tens a continuació: 

jardí, país, cançó, camió, allí, aquí, arròs, però, cantés, això, gairebé, pogués, pagès, desprès, carretó, cafè, només, faré, faran, Ramon, passeges, segon, exclòs, aten, irlandès, rodo, compraràs, palau, cigró, intern, puré, germà, nerviós, algú, congres, plataner, autobús, novè, perquè, excursió, espòs, maquina, suplica.

2. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules planes que tens a continuació:

pomes, portéssim, préstec, préssec, barraca, públic, origen, fenomens, cérvol, tinguérem, economia, tinguéreu, núvol, policia, telèfon, mòbil, compressiu, estomac, córrer, sòlid, caràcter, càstig, àngel, obríssiu, recórrer, créixer, néixer, érem, éreu, il·lògic, plàstic, dèbil, témer, fotògraf, fotografia, diguéssiu, diguessin, suplica, maquina.

3. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules esdrúixoles que tens a continuació: 

església, ciència, historia, víctima, gloria, victòria, intendència, estàtua, formula, família, infància, pólvora, quilòmetre, industria, colònia, solitària, anima, memòries, gàbia, misèria, independència, matèria, tómbola, influencia, galàxia, farmàcia, Eulàlia, assitsencia, maquina, suplica.

4. Completa els espais en blanc amb un dels mots que et donem.

ÉS/ES: Es diu que demà vindran. No és el que em pensava.
BÓTA/BOTA Si trobes la meva bóta, omple-me-la de vi. La sola de la bota se m’ha foradat.
MÉS/MES Posa-me-n’hi un pèl més. El mes entrant començarà les vacances.
MOLT/MÒLT Quan vaig arribar al molí, ja havien mòlt la meitat del gra. Van cridar molt ,però no va passar res.
NÉTS/NETS Un dia em presentarà els seus néts. Fes el favor de deixar els vasos més nets.
SÒL/SOL El preu del sòl preocupa la gent. Em vaig trobar molt sol.
TE/TÉ A quina hora preneu el té? Te, i no me’n tornis a demanar més.
ÚS/US No us entendré mai: no dèieu que us n’anàveu? Quin ús vols fer d’aquesta informació? VENEN/VÉNEN Si han dit que ja venen , esperem-los. m’han assegurat que cada dia ho vénen tot. BÉNS/BENS No tots els bens del ramat pertanyen al mateix amo. Tothom diu que posseeix molt béns immobles.
DEUS/DÉUS Els déus mil pessetes del dinar d’ahir. Els romans adoraven diversos deus.
DÓNES/DONES Si avui et porten les pastilles, demà els les dones. M’han dit que les dónes són al cinema. SON/SÓN Veure aquesta pel·lícula em a venir són. Si son les nenes, crida-les.
JÓC/JOC Les gallines, a les vuit, van a jóc. Sense vosaltres no podem començar el joc.
MÈUS/MEUS Se sentien uns mèus esgarrifosos. Ahir em vaig deixar els meus apunts.
MON/MÓN Li agradaria canviar el món. No heu pas vist mon germà?
OSSOS/ÓSSOS No pot treballar perquè té desgast d’óssos. Han canviat la gàbia dels ossos del parc. SÈU/SEU Van untar les rodes del seu cotxe amb sèu.

5. Fixa’t ara en les paraules d’una sola síl·laba i accentua les que han de dur accent. 

1-Aquest mes farem vacances i tindrem més temps per llegir.
2-T’he fet una tassa de cafè, perquè se que el te no t’agrada.
3-Avui no fa gens de sol.
4-Us van deixar la casa ben neta i arreglada.
5-Al mercat venen mores.
6-L’avi dóna un pastis al nét.
7-Venen cada dia a les quatre.
8-En aquest mon tot son problemes.
9-No se qui soc ni que vull.
10-L’os te el pel llarg.
11-Es un joc molt divertit.
12-Que feu ara?
13-Com més estudia més sap.

6. Fes el mateix que en l’exercici anterior.

1-La dóna d’en Jaume dona fruits als néts.
2-El director es fora.
3-Vosaltres feu més feina que ells.
4-Digueu-li que no es queixi, que això no es veritat.
5-Mon pare va fer la volta al mon.
6-Que fas aqui tan sol.
7-Tu sempre vens sòl i vens tot el gènere.
8-Ells son els únics que no tenen son.
9-Es un pel difícil.
10-Te molta vergonya.

7. Accentua els monosíl·labs es / son quan calgui.

1-En Robert és molt espavilat. Ja ho era de petit.
2-No sé que es pensa, però no es poden anar dient aquestes mentides. 
3-Es considera una bona persona, perquè és molt simpàtica. 
4-Aquells nois es diuen Joan i Albert i són molt trempats. 
5-Cal guardar la fruita a la nevera perquè si no es podreix. 
6-Aquests nens són una colla de mandrosos, sempre tenen gana i son. 
7-La Maria ja és grana: ara ja es pentina i es renta la cara tota sola. 
8-No sé com es pot haver imaginat una cosa així. Es molt recargolat. 
9-En aquell restaurant es menja molt bé, tenen un menú molt variat. 
10-Comprar aquesta casa es una bona oportunitat. Si no ho fem, es pot apujar el preu.

8. Accentua els mots que calgui dels següents textos.

1-Quan el capita dels soldats va tornar al palau a explicar altra vegada el que els havia passat, el rei es posa fet una fúria i va fer tancar a la presó tota tropa que havia fet guàrdia. L’endemà va esser el rei  mateix el qui va vetllar el difunt a l’església.
2-Quan Frank J. Watson, corresponsal de l’Exercit de l’Aire dels Estats Units, desembarca al Japó a finals de l’any 1945, no podia sospitar que la missió que el duia en aquest país li permetria reveure, desprès de llargs anys i en circumstancies penoses, el seu amic camarada d’universitat, Sikamura. Els dos homes s’havien conegut a Filadelfia, on acabaven llurs estudis, l’any 1937, i per be que fossin de nacionalitat i raça diferents havien experimentat alhora l’un per l’altre una amistat franca i solida.

9. A cada un dels titulars de diaris següents hi ha almenys dues paraules que han de dur accent. 

1-La crisi economica afecta el camping.
2-Prego popular contra l’austeritat, imaginació
3-La nit del correfoc, el centre hospitalari tindrà un servei d’urgència d’oftalmologia
4-Aquest hivern es podrà anar al poble per un camí asfaltat.
5-Nova polèmica en la sanitat britànica.
6-Gran violència en un temporal a Astúries.
7-Solsona esdevé plató de cinema uns quants dies. 
8-L’illa de la fabrica nova, un espai pendent de solució.
9-El servei d’informació de bloc obrirà les portes la setmana vinent amb una nova fesomia.
10-Conservatori i arts i oficis obren un període d’inscripció.

10. Posa els accents que falten.

Vaig tenir la precaució de posar al dessota les matèries mes inflamables i, en pocs moments, tot crema a flama viva. Per evitar sospites, vaig esser dels primers a fer soroll. Com us podeu imaginar, tot el campament queda sorprès i esbalaït, i la conclusió general fou que els guàrdies havien estat subornats i que havien fet falta set o vuit regiments de la fortalesa per a aquella completa destrucció de llur artilleria.


Comentarios

Entradas populares