L'ACCENTUACIÓ
jardí, país, cançó, camió, allí, aquí, arròs, però, cantés, això, gairebé, pogués, pagès, desprès, carretó, cafè, només, faré, faran, Ramon, passeges, segon, exclòs, aten, irlandès, rodo, compraràs, palau, cigró, intern, puré, germà, nerviós, algú, congres, plataner, autobús, novè, perquè, excursió, espòs, maquina, suplica.
pomes, portéssim, préstec, préssec, barraca, públic, origen, fenomens, cérvol, tinguérem, economia, tinguéreu, núvol, policia, telèfon, mòbil, compressiu, estomac, córrer, sòlid, caràcter, càstig, àngel, obríssiu, recórrer, créixer, néixer, érem, éreu, il·lògic, plàstic, dèbil, témer, fotògraf, fotografia, diguéssiu, diguessin, suplica, maquina.
església, ciència, historia, víctima, gloria, victòria, intendència, estàtua, formula, família, infància, pólvora, quilòmetre, industria, colònia, solitària, anima, memòries, gàbia, misèria, independència, matèria, tómbola, influencia, galàxia, farmàcia, Eulàlia, assitsencia, maquina, suplica.
4. Completa els espais en blanc amb un dels mots que et donem.
BÓTA/BOTA Si trobes la meva bóta, omple-me-la de vi. La sola de la bota se m’ha foradat.
MÉS/MES Posa-me-n’hi un pèl més. El mes entrant començarà les vacances.
MOLT/MÒLT Quan vaig arribar al molí, ja havien mòlt la meitat del gra. Van cridar molt ,però no va passar res.
NÉTS/NETS Un dia em presentarà els seus néts. Fes el favor de deixar els vasos més nets.
SÒL/SOL El preu del sòl preocupa la gent. Em vaig trobar molt sol.
TE/TÉ A quina hora preneu el té? Te, i no me’n tornis a demanar més.
ÚS/US No us entendré mai: no dèieu que us n’anàveu? Quin ús vols fer d’aquesta informació? VENEN/VÉNEN Si han dit que ja venen , esperem-los. m’han assegurat que cada dia ho vénen tot. BÉNS/BENS No tots els bens del ramat pertanyen al mateix amo. Tothom diu que posseeix molt béns immobles.
DEUS/DÉUS Els déus mil pessetes del dinar d’ahir. Els romans adoraven diversos deus.
DÓNES/DONES Si avui et porten les pastilles, demà els les dones. M’han dit que les dónes són al cinema. SON/SÓN Veure aquesta pel·lícula em a venir són. Si son les nenes, crida-les.
JÓC/JOC Les gallines, a les vuit, van a jóc. Sense vosaltres no podem començar el joc.
MÈUS/MEUS Se sentien uns mèus esgarrifosos. Ahir em vaig deixar els meus apunts.
MON/MÓN Li agradaria canviar el món. No heu pas vist mon germà?
OSSOS/ÓSSOS No pot treballar perquè té desgast d’óssos. Han canviat la gàbia dels ossos del parc. SÈU/SEU Van untar les rodes del seu cotxe amb sèu.
1-Aquest mes farem vacances i tindrem més temps per llegir.
2-T’he fet una tassa de cafè, perquè se que el te no t’agrada.
3-Avui no fa gens de sol.
4-Us van deixar la casa ben neta i arreglada.
5-Al mercat venen mores.
6-L’avi dóna un pastis al nét.
7-Venen cada dia a les quatre.
8-En aquest mon tot son problemes.
9-No se qui soc ni que vull.
10-L’os te el pel llarg.
11-Es un joc molt divertit.
12-Que feu ara?
13-Com més estudia més sap.
6. Fes el mateix que en l’exercici anterior.
1-La dóna d’en Jaume dona fruits als néts.
2-El director es fora.
3-Vosaltres feu més feina que ells.
4-Digueu-li que no es queixi, que això no es veritat.
5-Mon pare va fer la volta al mon.
6-Que fas aqui tan sol.
7-Tu sempre vens sòl i vens tot el gènere.
8-Ells son els únics que no tenen son.
9-Es un pel difícil.
10-Te molta vergonya.
1-En Robert és molt espavilat. Ja ho era de petit.
2-No sé que es pensa, però no es poden anar dient aquestes mentides.
3-Es considera una bona persona, perquè és molt simpàtica.
4-Aquells nois es diuen Joan i Albert i són molt trempats.
5-Cal guardar la fruita a la nevera perquè si no es podreix.
6-Aquests nens són una colla de mandrosos, sempre tenen gana i son.
7-La Maria ja és grana: ara ja es pentina i es renta la cara tota sola.
8-No sé com es pot haver imaginat una cosa així. Es molt recargolat.
9-En aquell restaurant es menja molt bé, tenen un menú molt variat.
10-Comprar aquesta casa es una bona oportunitat. Si no ho fem, es pot apujar el preu.
1-Quan el capita dels soldats va tornar al palau a explicar altra vegada el que els havia passat, el rei es posa fet una fúria i va fer tancar a la presó tota tropa que havia fet guàrdia. L’endemà va esser el rei mateix el qui va vetllar el difunt a l’església.
2-Quan Frank J. Watson, corresponsal de l’Exercit de l’Aire dels Estats Units, desembarca al Japó a finals de l’any 1945, no podia sospitar que la missió que el duia en aquest país li permetria reveure, desprès de llargs anys i en circumstancies penoses, el seu amic camarada d’universitat, Sikamura. Els dos homes s’havien conegut a Filadelfia, on acabaven llurs estudis, l’any 1937, i per be que fossin de nacionalitat i raça diferents havien experimentat alhora l’un per l’altre una amistat franca i solida.
1-La crisi economica afecta el camping.
2-Prego popular contra l’austeritat, imaginació
3-La nit del correfoc, el centre hospitalari tindrà un servei d’urgència d’oftalmologia
4-Aquest hivern es podrà anar al poble per un camí asfaltat.
5-Nova polèmica en la sanitat britànica.
6-Gran violència en un temporal a Astúries.
7-Solsona esdevé plató de cinema uns quants dies.
8-L’illa de la fabrica nova, un espai pendent de solució.
9-El servei d’informació de bloc obrirà les portes la setmana vinent amb una nova fesomia.
10-Conservatori i arts i oficis obren un període d’inscripció.
Vaig tenir la precaució de posar al dessota les matèries mes inflamables i, en pocs moments, tot crema a flama viva. Per evitar sospites, vaig esser dels primers a fer soroll. Com us podeu imaginar, tot el campament queda sorprès i esbalaït, i la conclusió general fou que els guàrdies havien estat subornats i que havien fet falta set o vuit regiments de la fortalesa per a aquella completa destrucció de llur artilleria.
Comentarios
Publicar un comentario